Coffee and bikes, Delft

Aan het plein van de faculteit voor Industrieel Ontwerpen is een fietsenstalling gerealiseerd die plaats biedt aan 2100 fietsen. Deze nieuwe stalling ligt centraal op de campus en is daarom gecombineerd met een fietsenwerkplaats en een koffievoorziening.

In het ontwerp is zorgvuldig rekening gehouden met de campusveranderingen die de TU Delft doorvoert. De Mekelweg, van oudsher de centrale as, is een brede groene zone geworden, een prachtig park, met wandelpaden waar de gebouwen op een ontspannen manier aan staan. De koffievoorziening is hierin onderdeel van een zone die learning campus genoemd wordt. Hierin liggen de bibliotheek, de aula en het Pulsegebouw dat momenteel gerealiseerd wordt. Samen met de Coffee and bikes vormen zij de gemeenschappelijke centrale voorzieningen voor de gehele campus. In het ontwerp wordt het groene tapijt, dat van het dak van de bibliotheek komt en onder de aula doorgaat, doorgetrokken naar het plein, dat de toepasselijke naam het Plein gekregen heeft.

Het ongewone programma, met veel fietsen en een beetje koffie, in een omgeving met grote en deels onpersoonlijke gebouwen vraagt om een duidelijk voorstel. Het gebouw staat enerzijds in een grootschalige omgeving en tegelijkertijd is het een prettige en persoonlijke plek aan het Plein. In het ontwerp wordt een transparante glazen koffie/werkplaatsvoorziening geplaatst op een groene terp, onder een fietsendek. Daarmee krijgt het geheel de uitstraling van een paviljoen met fietsen. Een luie trap is tevens zittribune met overzicht over het plein. Bovenop de koffievoorziening bevindt zich de tweede stallingslaag die oversteekt en als luifel voor de koffiebar dient. Het transformatorhuis dat zich op de hoek van locatie bevindt wordt vrijgehouden en is als baken voor de hoofdfunctie van het gebouw aan het ontwerp toegevoegd.

Het voorstel voor de groene terp vangt allerlei vliegen in één klap. Zo zullen de fietsen op maaiveldniveau aan het oog onttrokken worden en kan de fietsenstaller tegelijkertijd vrij naar buiten kijken. Dit geeft een veilig gevoel. De terp zorgt bovendien voor een alzijdig gebouw en daarmee wordt de relatie tussen het Plein en de faculteit voor technische bestuurskunde aan de Landbergstraat verbeterd. De groene heuvel met terrassen-trap is aan de pleinkant georiënteerd op de zon en is een populaire verblijfsplek geworden.

Het frame van de fietsenstalling bestaat uit staalconstructie op een stramien van 5×6 meter. Dit stramien kan zowel standaard fietsenrekken, als een dubbellaags systeem herbergen. Hiermee is uitbreiding van de capaciteit in de toekomst mogelijk. Het flinke overstek voorkomt opwarming door zoninval in de zomer. Het staal is in koffiebruin gepoedercoat. Deze kleur vormt een mooi contrast met de grijze gebouwen in de omgeving. Het grote overstek sluit aan bij de aula en het nieuwe gebouw Pulse. De slimme constructie van de borstweringselementen aan de buitenzijde zorgen voor dieptewerking van de rand, de lichtval verandert gedurende de dag. Bleekgroene kozijnen geven het gebouw een eigenzinnig accent.

De architectuur van Coffee and Bikes voegt zich naar de visie van de TU Delft: de uitstraling is in overeenstemming met het gebruik, in de traditie van de nuchtere, zakelijke, ingenieurs architectuur. Het ontwerp plaatst zich hiermee in een architectuurtraditie van campusgebouwen zoals deze in de jaren ‘50 is ingezet door Mies van der Rohe in Chicago. De materialisatie in staal is zorgvuldig vormgegeven.

In samenwerking met Biq Architecten

pdf bikebar
Biq Architecten
Fotograaf: Riccardo de Vecchi
TU Delft
Architectenweb
De Architect