svd_Lijnbaan_BvE-12
svd_Lijnbaan_BvE-1
svd_Lijnbaan_BvE-7a
svd_Lijnbaan_BvE-4
svd_Lijnbaan_BvE-5
svd_Lijnbaan_BvE-9
svd_Lijnbaan_BvE-11
svd_Lijnbaan_BvE-14
svd_Lijnbaan_BvE-8
svd_Lijnbaan_BvE-15
IMG_9635
A3
Arch schema
svd_Lijnbaan_BvE-3

previous arrow
next arrow
svd_Lijnbaan_BvE-12
svd_Lijnbaan_BvE-1
svd_Lijnbaan_BvE-7a
svd_Lijnbaan_BvE-4
svd_Lijnbaan_BvE-5
svd_Lijnbaan_BvE-9
svd_Lijnbaan_BvE-11
svd_Lijnbaan_BvE-14
svd_Lijnbaan_BvE-8
svd_Lijnbaan_BvE-15
IMG_9635
A3
Arch schema
svd_Lijnbaan_BvE-3
previous arrow
next arrow

Eervolle vermelding BNA Beste Gebouw van het Jaar 2020!

“Het getuigt van een feilloze ontwerpintuïtie dat de architect in het onooglijke blokje met zware luifels en slordige puien, de kwaliteiten heeft herkend die het uitgangspunt werden voor haar ontwerp. Het is alsof het gebouw als kadootje is uitgepakt”. Juryrapport Rotterdamse Architectuurprijs

Gevelvernieuwing Lijnbaan 35-43, Rotterdam

In de gevelvernieuwing van de Lijnbaan 35-43 worden de kwaliteiten van de wederopbouwarchitectuur van Rotterdam versterkt en gevierd. Het blok bestaat uit vijf winkelpanden in een tweelaags volume en ligt in het eerste deel van de Lijnbaan, dat loopt van Weena Zuid naar de Kruiskade. Het pand behoort weliswaar tot het winkelgebied maar het maakt geen onderdeel uit van het wereldberoemde rijksmonument. De gevel hoort bij het Lumière complex, met de voormalige Lumière bioscoop op de hoek. Deze hoek is aan het begin van de eeuw verbouwd.

Architectonische positie

Het oude blokje kenmerkte zich door een hybride architectuur; klassiek door de verticale penanten en modern door de horizontale luifel. Het verband met de Lumièrehoek is verloren gegaan in 2005, toen deze vervangen is en de luifel hier verwijderd is. Dit gegeven, in combinatie met de wens van de opdrachtgever om de winkels zichtbaarder te maken, heeft ertoe geleid dat we besloten hebben om in het nieuwe ontwerp de luifel te verwijderen. Het gevolg is dat gevel nu in zijn geheel leesbaar is. Het tweelaagse volume past daardoor goed bij de overkant, dat ook twee lagen heeft en geen luifel.

Penanten en plint

De bestaande verticale metselwerk- en betonpenanten geven de gevel een mooi reliëf. De betonpenanten op de verdieping hebben we daarom verlengd naar de begane grond, waardoor de verticale geleding sterker wordt. Het geheel staat op een nieuwe metselwerkplint met een dikke betonnen waterslag. De bakstenen zijn gemetseld in kettingverband, typisch voor de jaren ‘50, dat ook op de kopgevel is toegepast. Het kenmerkt zich door twee strekken die gevolgd worden door een kop. De koppen bestaan uit handvormstenen die wit geglazuurd zijn, de strekken zijn strengpersstenen met een grijze glazuurlaag.

Steen, beton en messing

Het beton en de grijze baksteen sluit mooi aan op de bestaande gevel. De nieuwe stalen kozijnen hebben ranke profielen, gelijk aan de oude. De profielen zijn afgewerkt met koudgespoten messing, dat behandeld is met zuren, waarmee het een mooie patina glans krijgt. Het combineert goed met het beton en baksteen.

Vieren van de wederopbouw

De stad Rotterdam is rijk aan wederopbouwarchitectuur uit de jaren ’50. Brute stenen panden sieren straten als de Coolsingel en de Blaak. Het is prachtige architectuur die Rotterdam waarvan wij vinden dat Rotterdam deze veel meer moet vieren; geen enkele andere stad bezit een dergelijk karakter. In dit project versterken we deze aanwezige typische kwaliteiten uit de jaren ’50 middels het gevelreliëf, steen en beton in een nieuwe architectuur.

Opdrachtgever: Manhave Vastgoed
Fotograaf: Sebastian van Damme
Aannemer: Constructif
Team: Marjolein van Eig, Marinda Verschoor, Jeroen de Winter
Pdf Lijnbaan

Eervolle Vermelding BNA Beste Gebouw van het Jaar 2020
Uitreiking BNA BGVJ 2020
Nominatie Rotterdamse Architectuurprijs